چگونه بادکنک هلیومی درست کنیم ؟

بادکنک هلیومی تهران

چگونه بادکنک هلیومی درست کنیم ؟

بادکنک با گازهلیوم درحال حاضرمورد استقبال مردم هست. بنابراین اغلب سوال می کنند که آیا می توانیم بادکنک هلیومی را در خانه درست کنیم.این مقاله به شما کمک می کند تا کشف کنید که آیا می توانید این کار را انجام دهید یا خیر؟؟

گازهلیوم یک گاز غیر سمی و تک اتم است که جایگاه دوم را در جدول تناوبی مندلیف از عناصر دارد.. گازهلیوم بدون رنگ و بوی است و همچنین بسیار سبکتر از اکسیژن و دی اکسید کربن است. توده مولکولی گازهلیوم چهار است در حالی که سی و دو درصد اکسیژن و چهل و چهار درصد دی اکسید کربن است. این به ما اجازه می دهد تا نتیجه بگیریم که نور گازهلیوم چگونه است. بنابراين بادکنکهای پر از گاز هلیوم می توانند پرواز کنند در حالی که مخلوطی از اکسیژن و دی اکسید کربن وزن بادکنک را افزایش می دهد. هرچه محتوای بادکنکها سبک تر باشد احتمال بیشتری خواهد بود که پرواز کنند. در ساخت بادکنک هلیومی از گازهلیوم استفاده می شود که توسط روش انجماد  گازهای طبیعی به دست می آید. بادکنک هلیومی در سیرک ها و فروشگاه های تخصصی فروخته می شود. اگر شما نیاز به یک بادکنک هلیومی دارید و می خواهید آن را در خانه درست کنید باید یک کپسول هلیوم بخرید شما می توانید در مورد قیمت در اینترنت جستجو کنید. متاسفانه با آزمایش شیمیایی در خانه درست کردن گاز هلیوم غیرممکن است بنابراین برای بالا بردن بادکنک به میزان قابل توجهی گازهلیوم نیاز خواهید داشت. اما بسیاری از آزمایش های جالب دیگری نیز وجود دارد که می توانید با بادکنک انجام دهید که به شما کمک می کند چیزهای جدیدی در مورد شیمی به دست آورید. یک بادکنک پر از نوشابه و سرکه یک واقعیت جالب شیمیایی این است که از واکنش سودا و سرکه مقدار زیادی از دی اکسید کربن آزاد می شود. البته بادکنک پر از دی اکسید کربن به دلیل وزن بالای اتمی این گاز نمی تواند پرواز کند اما آزمایشی جالب است و راه حل را می توان در خانه تهیه کرد. این ترفند برای بچه ها برای علاقه مندان به شیمی فرآیند انفجار بادکنک با یک بطری را نمایش میدهد و آنها را در مورد علم کنجکاو می کند . آنچه شما نیاز دارید اسید استیک، که می تواند در هر آشپزخانه پیدا شود. سرکه های مختلفی وجود دارد اما تقریبا هر کدام از آنها می توانند انجام دهند

نوشابه یک بطری خالی یک و پنج دهم لیتر یا یک فلاسک دستکش بادکنک این امر که در خانه انجام شود بسیار ساده است حتی یک کودک می تواند آن را انجام دهد. اما یک شرط وجود دارد استفاده از دستکش لاستیکی برای کار با سرکه به خصوص سرکه قوی اثر ناخوشایند بر پوست دارد ممکن است باعث سوختگی شود. اگر این اتفاق بیافتد باید بدانید که نوشابه یا صابون اسید را خنثی می کند. بنابراین کودکان باید تمام آزمایشات مربوط به مواد شیمیایی خطرناک را با بزرگسال انجام دهند تا به آنها کمک کند. دو قاشق چایخوری نوشابه در هر بادکنک اضافه کنید و نصف لیوان اسید استیک را داخل بطری قرار دهید. نوشابه زیاد اضافه نکنید. بادکنک را روی بطری قرار دهید واکنش شدید با انتشار دی اکسید کربن شروع می شود و بادکنک شما باد می شود. اگر واکنش ضعیف است و بادکنک را باد نمیکند باید سرکه و نمک بیشتری اضافه کنید. این روش مناسب است.

یک آزمایش برای ساخت بادکنک گازی بدون گاز هلیوم

این روش به شما نشان می دهد چگونه یک بادکنک پرواز میکند. اگر چه این آزمایش کار می کند و خطر آتش سوزی وجود دارد بنابراین این کار را خارج از منزل انجام دهید. شما باید عینک ایمنی یک لباس آزمایشگاهی و دستکش که حفاظت را فراهم می کند در اختیار داشته باشید. برای آزمایش شما به وسایل زیر نیاز دارید فویل آلومینیوم آب در دمای اتاق یک بادکنک هیدروکسید سدیم خالص یک فلاسک شیشه ای شما همچنین ممکن است به کسی نیاز داشته باشید که به شما کمک کند. هیدروکسید سدیم خالص در فروشگاه های سخت افزاری فروخته می شود به عنوان مثال مایع تمیز میستر موزر که ترکیب خاصی دارد برای آزمایش شما این ماده را به شکل خالص نیاز دارید. سعی کنید از مواد دیگر با ترکیب مشابه نیز استفاده کنید. ابتدا فویل را بردارید و ده توپ کوچک را از آن خارج کنید که به گردن فلک وارد می شود. مواد پاک کننده را به داخل فلاسک ریخته و آب اضافه کنید. برای یک بسته شما نصف لیتر آب نیاز دارید. سپس تمام توپهایی را که با آب و عامل ساخته شده است به بطری اضافه کنید. بطری را تکان ندهید زیرا یک واکنش قوی وجود خواهد داشت بادکنک باد خواهد شد اما مایع از تبخیر گاز در آن باقی خواهد ماند و آن به بادکنک وزن خواهد داد. بنابراین بادکنک پرواز نخواهد کرد. اگر بطری را تکان ندهید واکنش به آرامی صورت می گیرد اما می توانید کمی بیشتر صبر کنید به طوری که تراکم داخل بادکنک به داخل فلاسک باز می گردد. بنابراین برای اطمینان از این که آزمایش انجام می شود شما نیاز به توجه و صبر دارید. نتیجه آن طولانی نخواهد شد بادکنک شما فقط به عنوان یک بادکنک گازی پرواز خواهد کرد. بنابراین ما ماده مورد نیاز را به دست خواهیم آورد. ماده آزاد شده از محلول حاوی گاز هیدروژن است که منفجره است. بنابراین نه تنها باید این آزمایش را در خارج از خانه انجام داد بلکه باید بادکنک را هم درخارج از خانه نگه دارید اگر هیدروژن با یک جرقه تماس بگیرد منفجر خواهد شد. پس بهتر است برای درست کردن بادکنک هلیومی بجای گاز هیدروژن از گاز هلیوم استفاده کرد زیرا گاز هلیوم یکی از گاز های بی خطری است که میتوان استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *